Vidensdeling blandt tandlæger

Annonce: Hvad gør man som tandplejer eller tandlæge, når man gerne vil lave vidensdeling med andre tandlæger midt i en travl hverdag, hvor klienterne står i kø på daglig skemalagt og akut basis? Så er der nogle gange langt mellem de større konferencer, hvor man tager til som fagligt uddannet indenfor tandlægefaget. Her kan man lade sig inspirere af det, som tandplejerne gør – de lavede en vidensdelingsdag, hvor flere teams mødes, for at lade sig inspirere og høre, hvordan tandlæger og tandplejere griber en masse forskellige temaer an i deres daglige tandlægepraksis. Læs med her og hør hvordan de greb det an. 

Større udbytte at mødes personligt 

Der kan laves mange virtuelle møder over TEAMS, der kan være gavnlige i en travl hverdag, men nogle gange får man en helt anden dynamik, diskussion og vidensdeling, når man mødes personligt og kan udveksle erfaringer, bekymringer, viden og almindelige daglige udfordringer. Dette havde tandplejer teamsne stor gavn af, da de valgte at lave en vidensdelingsdag. Her blev nogle af de følgende emner diskuteret og vendt: 

  • Spritklude og hygiejne 
  • Henvisningsprocedurer 
  • Curetter
  • registreringer 
  • Hvordan starter man nyt personale op? 
  • Hvordan sørger man for fuld bemanding i receptionen?
  • Patientbehandlinger 
  • Klinikskærme på UNIT 

Tilbagemeldingen fra denne dag var klart meget positiv, og her kan man se, hvordan en enkelt dag ud af kalenderen kan gøre en stor forskel. Også via den følelse man får af, at man arbejder indenfor et større fagligt felt, hvor mange andre end en selv står med de samme udfordringer på daglig basis. Her kan det være oplagt at dele de mange erfaringer og viden, som man gør sig i sådanne situationer. Vi snakkede med denne tandlægeklinik i frederikssund, som kom med gode inputs omkring vidensdeling bland tandlæger og tandplejere.

Tandlæger kan lære af dette 

Hvis man er tandlæge og netop tænker, at der kan være langt mellem de fagligt spændende vidensdelings konferencer, kan man også drage fordel af at være vært til sådan en vidensdeling blandt tandlæger kollegaer. Her kan en af klinikkerne stå for dagen, hvor det er de andres opgave at komme med et lille oplæg omkring en problematik, som man enten gerne vil have sparring til, eller som man selv har haft stor succes med at løse og arbejde med i praksis. Det kan for eksempel være temaer som: 

  • Behandling af komplekse tandretningsopgaver hos børn 
  • Psykologi og patientrådgivning
  • Etik og moral i behandlingerne 
  • Special tandlæge praksis og specialer indenfor odontologi 
  • Akut behandlinger i akutklinikker 
  • Hygiejne og håndtering af Corona virus i klinikkerne 
  • Personale trivsel og svære samtaler medarbejder-leder 

Trygheden ved en lokal klinik 

Der er stor tryghed blandt mange patienter i, at man er tilknyttet en lokal klinik hvor man kender sin tandlæge godt. Derfor kan en sådan vidensdeling blandt tandlæger også handle om, hvordan man gør det til en tryg oplevelse i forhold til klinikkens indretning for alle patientgrupper. Skal der være et legerum til børnene? Skal der være puder, hyggelige lys og en rolig musik, mens man venter? Der kan også være en vigtig beslutning i farvevalget på væggene, som også kan berolige et lidt nervøst patientgemyt inden en behandling.